tirsdag den 20. januar 2009

Hokaido


Rå fisk morgen, frokost, aften, sådan var det på turen til Japan. Skik følge eller land fly, så det spiste jeg :-) Det var faktisk rigtig lækkert, men noget besværligt at lære at håndtere spisepinde. Kun en eneste gang på 14 dage fik jeg et styk "almindeligt" bestik. Selv nudelsuppen blev indtaget ved hjælp af pinde.Mange spisesteder havde en udstilling af deres retter - i plastik. Det var faktisk ret smart, at man på den måde kunne se hvad det var man bestilte.
Jeg fandt ud af at japanerne er meget glade for øl og ikke mindst Sake. Jeg prøvede både den kolde og varme udgave af Saken.
Godt nok er deres mad lækker men der var en enkelt gang hvor jeg ikke holdt reglen om "Skik følge eller land fly" i hævd.Vi havde fået et bredt udvalg af rå fisk og så kom der en gryde på bordet. Det var noget suppe, hvor der var et UTAL af små fisk med øjne og hele molivitten. Ja det med øjnene var kun i starten for når de lå der og småkogte, så forsvandt de jo.YARK!!!! Jeg fik på den mest høflige måde afslået at spise mere - for hvor var jeg dog pludselig noget så frygtelig mæt :-)
Så var der forresten også den gang hvor jeg til morgenmad fik serveret en lille skål hvor der lå HELE små bæksprutter, sådan på størrelse med en kaffekop. Den skulle så indtages med pinde. Jeg kan endnu huske at jeg ikke fik ordentlig fat med de pinde og proppet den helt ind i munden, så alle blækspruttebenene "klaskede" og nærmest sugede sig fast rundt om min mund! Nå ja lidt overdrivelse hjælper vel? :-) Men jeg har ikke siden spist blæksprutter, heller ikke i den vestlige tyggegummiudgave.

1 kommentar:

Gitte sagde ...

Et super flot LO. Skøn farve.
Det med rå fisk, ikke lækkert. Har prøvet suhsi, så jeg kommer nok aldrig til Japan. Jeg er sikker på at jeg nok ikke ville få meget at spise...hi hi.:) Pinde og mig heller ikke godt sammen.
Hu hu sikke en mundfuld den blæksprutte må ha' været. Meget billedetligt fortalt. ;)
Du må ha' en god dag.